’t Quinikke in Afferden
“Het is werk dat veel van je vraagt, maar ook zeker voldoening biedt.”
Uit ervaring weet Natalle van de Putte dat er veel kinderen en volwassenen zijn die zich anders voelen dan anderen. Zij hebben moeite om zich te verbinden met de maatschappij en moeten leren hoe ze hun talenten kunnen benutten. Daar krijgen ze bij ’t Quinikke in Afferden alle ruimte voor! Eigenaresse Natalle en haar partner Jo de Graaf vertelden het college van B&W hier alles over tijdens het bedrijfsbezoek op dinsdag 23 mei.
’t Quinikke is een praktijk voor coaching en begeleiding met onder andere de hulp van paarden. De praktijk biedt ruimte voor iedereen die zich wil ontwikkelen en zichzelf beter wil leren verbinden met de maatschappij. Thema’s als eenzaamheid, hooggevoeligheid, hoogbegaafdheid, pesten, ouders die scheiden, ASS, ADHD, ontwikkelingsproblematiek en niet meer naar school kunnen of willen, komen hierbij aan de orde. De medewerkers van ’t Quinikke kijken naar iemands wensen en behoeften en leveren maatwerk.
Hobby
’t Quinikke is ontstaan als hobby van Natalle. Ze wilde kinderen en ouders met een hulpvraag graag verder helpen. Gaandeweg ging ze zich steeds meer richten op coaching en begeleiding van kinderen en jongeren die tussen wal en schip zijn beland en hun plek niet kunnen vinden. Inmiddels doet ze dit samen met haar partner Jo en vier enthousiaste collega’s, die ieder hun eigen expertise inbrengen.
“Ik begeleid mensen graag in hun zelfontwikkeling en bewustwording en help ze hun eigen kern te ontdekken of terug te vinden”, legt de eigenaresse uit. “Het uiteindelijke doel is dat ze weer een volwaardig lid van de maatschappij kunnen zijn. Alles wat er gebeurt, is gebaseerd op onderling en wederzijds vertrouwen.”
Maatwerktraject
Samen met alle betrokken partijen wordt een plan gemaakt om het kind of de jongere vanuit zijn eigen mogelijkheden en draagkracht een passend traject te bieden. Soms gaat het over een korte periode; een tijdelijke time-out vanwege persoonlijke omstandigheden of een ingrijpende gebeurtenis. Bijvoorbeeld als er geen passend onderwijs is gevonden of als een kind emotioneel te “vol” zit om te kunnen leren.
In sommige gevallen is er sprake van volledige uitval en een beperkte belastbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan een kind of jongere met een schooltrauma. Dan wordt er in kleine stapjes gewerkt aan herstel. De groepjes zijn klein en er is veel ruimte voor individuele begeleiding. Ieder kind volgt zijn eigen maatwerktraject en wordt persoonlijk geholpen bij het maken van zijn puzzel naar het volgen van passend onderwijs en weer gelukkig zijn.
Veel vraag
De afgelopen jaren is ’t Quinikke enorm gegroeid. Er is duidelijk veel vraag naar deze vorm van coaching en begeleiding en de praktijk voldoet aan een behoefte die leeft bij veel kinderen, jongeren en volwassenen. Het college heeft met belangstelling naar het verhaal van Natalle en Jo geluisterd en heeft respect voor het harde, maar waardevolle werk dat zij doen. “Het is werk dat veel van je vraagt, maar ook zeker voldoening biedt als je iemand weer op de juiste weg hebt gekregen”, besluit Natalle.