Sloopmelding
Per 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging in werking getreden. Wilt u iets veranderen aan uw huis, tuin, bedrijf of omgeving? Dan kan het zijn dat u te maken krijgt met deze nieuwe wetten.
Informatie op deze website over deze onderwerpen kan verouderd zijn vanwege de overgang naar deze nieuwe wetten. Kijk voor de meest actuele informatie op www.omgevingswet.overheid.nl of neem contact met ons op via info@bergen.nl of (0485) 34 83 83.
Wat is het?
Komt bij de sloop meer dan 10 m3 afval vrij? Of verwijdert u bij de sloop asbest? Dan doet u een sloopmelding bij de gemeente. U heeft meestal geen vergunning nodig om te slopen.
Wat moet ik doen?
Sloopmelding doen
U doet de sloopmelding via het Omgevingsloket. Doe dit minimaal 4 weken voordat u begint met slopen. In de volgende gevallen doet u de sloopmelding minimaal 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als particulier hechtgebonden asbest tot een maximum van 35 m2 per perceel;
- Uw bedrijf voert reparatie- of mutatieonderhoudswerkzaamheden uit aan een deel van een gebouw met asbest. Dit geldt alleen als het gebouw in de 4 weken onnodig leegstaat of beperkt wordt in het gebruik;
- U voert als verhuurder onderhoudswerkzaamheden uit.
Na de sloopmelding
U krijgt een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Als uw melding niet compleet is, moet u een nieuwe melding doen. De gemeente kan voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. U houdt zich aan deze voorwaarden.
Start en einde werkzaamheden melden
- U meldt minimaal 2 werkdagen van tevoren dat u gaat beginnen met de sloopwerkzaamheden;
- U meldt op de eerste werkdag na de werkzaamheden dat u klaar bent met het slopen.
Wat heb ik nodig?
De volgende gegevens heeft u nodig voor het doen van een sloopmelding:
- Naam en adres van de eigenaar van het te slopen bouwwerk;
- Naam en adres van de uitvoerder van de werkzaamheden;
- Adres, kadastraal nummer en soort bouwwerk;
- De data en tijdstippen waarop u gaat slopen;
- Hoe u gaat slopen;
- Gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren.
Bij de sloopmelding moet u soms ook één of meerdere rapporten meesturen. Bijvoorbeeld:
- Als het gaat om een gebouw dat vóór 1994 is gebouwd, of u verwacht dat er asbest vrijkomt: een asbestinventarisatierapport van een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf;
- Een sloopveiligheidsplan: voor de veiligheid op de slooplocatie;
- Een rapport van een akoestisch onderzoek: om geluidhinder te beperken;
- Een rapport van een trillingenonderzoek: om hinder door trillingen te beperken.
Hoe lang duurt het?
U kunt starten met het verwijderen van asbest:
- 4 weken nadat u de sloopmelding heeft gedaan;
- 5 werkdagen nadat u een melding heeft gedaan van de eerder op deze pagina genoemde werkzaamheden.
Heeft u bericht gekregen dat uw sloopmelding niet volledig is? Dan doet u eerst een nieuwe melding, voordat u kunt starten met de werkzaamheden. De termijn begint opnieuw.
Als u ook een omgevingsvergunning hebt aangevraagd, gelden andere termijnen. Kijk hieronder voor meer informatie.
Aanvullende informatie
Omgevingsvergunning
In de volgende gevallen heeft u, naast de sloopmelding, een omgevingsvergunning nodig:
- Sloopwerkzaamheden aan een erkend monument;
- Sloopwerkzaamheden aan een gebouw in een beschermd stads- of dorpsgezicht;
- Slopen in strijd met het bestemmingsplan.
U vraagt de omgevingsvergunning tegelijk met de sloopmelding aan via het Omgevingsloket.
U ontvangt binnen 8 weken bericht of u de vergunning krijgt. De gemeente kan deze termijn met 6 weken verlengen. Als de gemeente niet binnen deze (eventueel verlengde) termijn beslist, krijgt u de vergunning automatisch.
Bij ingewikkelde aanvragen ontvangt u binnen 26 weken bericht. De gemeente kan deze termijn met 6 weken verlengen. Beslist de gemeente niet binnen deze termijn, dan krijgt u de vergunning niet automatisch.
Asbest
Kijk voor meer informatie over het verwijderen van asbest en het aanbieden van asbesthoudend afval op deze pagina.