Rekenkamer

De rekenkamer (voorheen rekenkamercommissie, per 7 november 2023 rekenkamer) is een onafhankelijk orgaan dat onderzoek doet naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde bestuur. Op basis van onderzoek geeft zij aanbevelingen voor verbeteringen. Het gaat voornamelijk om de effecten van het beleid en de bereikte resultaten.

Wat doet de rekenkamer?

Centrale vragen

Elke gemeente in Nederland is wettelijk verplicht een rekenkamer te hebben. De rekenkamer houdt zich onder andere bezig met de volgende vragen:

  • Bereikt de gemeente de doelen die ze wil bereiken?
  • Voldoet zij hierbij aan wet- en regelgeving?
  • Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?

Doel van het onderzoek

De rekenkamer richt haar onderzoek vooral op de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid van de gemeente. Werkt het beleid in de praktijk zoals de gemeente het had bedoeld? Voldoet dit aan wet- en regelgeving? Maatschappelijke effecten staan hierbij centraal.

De rekenkamer zoekt met haar onderzoek naar mogelijkheden om het bestuur en het functioneren van de gemeente te verbeteren. Ook zoekt ze naar handvatten om de sturing en controle door de gemeenteraad te verbeteren. Tot slot helpt ze de gemeenteraad bij het beter opstellen van kaders.

Wat is de samenstelling van de rekenkamer?

De rekenkamer bestaat uit:

  • De heer W.F.J.P. (Walter) Elemans
  • Mevrouw drs. S.F.W. (Silvi) Joosten
  • De heer A. (Anton) Schueler
  • Secretariaat: de heer I.C. (Sjaak) van 't Hof (griffier)

Nevenfuncties externe leden rekenkamer

De heer Walter Elemans:

  • In dienst bij Gemeente Heumen
  • Lid rekenkamer Gennep

Mevrouw Silvi Joosten:

  • Lid rekenkamercommissie Rheden, Montferland en Bronckhorst
  • Onderzoeker, adviseur en coach bij Joosten Interim
  • Eigenaar Webshop Mooipresenteren.nl

De heer Anton Schueler

  • Manager Financiën, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2-gemeenten

Hoe werkt de rekenkamer?

De rekenkamer verricht evaluatieonderzoek. In het ­onderzoek wordt het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan (beheer) getoetst aan doelstellingen van de gemeente. Door de rapportages krijgt de raad een beeld van hoe het beleid wordt uitgevoerd en in hoeverre de beoogde doelen worden bereikt. De raad kan de informatie gebruiken om desgewenst bij te sturen. Naast het aansturen op hoofdlijnen, kan de raad hierdoor ook op specifiekere gedeelten van het beleid sturen.

De rekenkamer handelt bij haar werkzaamheden conform een governance en privacyverklaring.

Middelen

De rekenkamer beschikt over een werkbudget voor de onderzoeken.

Onderzoeksonderwerpen

De onderzoeksonderwerpen bepaalt de rekenkamer zelf, maar iedereen kan onderwerpen aandragen. Bijvoorbeeld het college van burgemeester en wethouders, raadsfracties, de ambtelijke organisatie, de rekenkamer­ zelf en andere rekenkamers. Ook burgers kunnen onderwerpen aandragen. Deze kunt u mailen naar griffie@bergen.nl.

Aanvullende informatie

Beroepsvereniging

Er is een beroepsvereniging voor rekenkamers. Kijk voor meer informatie op de website van de Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers en Rekenkamer­com­missies.

Verordening

Bekijk de verordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023 op overheid.nl.

Onderzoeksrapporten

Hieronder kunt u de onderzoeksrapporten van de rekenkamer downloaden.

2020

2019