In gesprek met Informatiespecialist Anton Honing
Sinds mei 2023 biedt het Informatiepunt in de Bibliotheek in Bergen ondersteuning bij uiteenlopende vragen. Anton Honing, het vaste gezicht van dit Informatiepunt, is inmiddels een bekend gezicht in de bibliotheek en heeft al vele inwoners geholpen. Hij vertelt graag over zijn rol en wat het Informatiepunt kan betekenen.
Voor degenen die u nog niet kennen, zou u uzelf voor kunnen stellen?
“Mijn naam is Anton Honing, ik ben 58 jaar oud en woon in Wijchen. Sinds ruim anderhalf jaar ben ik het vaste gezicht van het Biblioplus Informatiepunt in de gemeente Bergen. Ook werk ik in de gemeenten Land van Cuijk en Gennep. In deze regio werken we met zes informatiespecialisten samen. Mijn rol is om inwoners te ondersteunen bij uiteenlopende vragen, voornamelijk gericht op digitale zaken.”
Wat houdt het Informatiepunt in de Bibliotheek in?
“Het Informatiepunt is opgezet om mensen te helpen met de ‘digitale overheid’. Omdat steeds meer overheidszaken online geregeld moeten worden, ervaren veel mensen problemen. In Nederland hebben vier miljoen mensen moeite met digitale zaken. Het Informatiepunt biedt hulp bij veelvoorkomende vragen, zoals het aanvragen van DigiD, hulp bij belastingaangiften, toeslagen en gemeentelijke regelingen. Ons doel is om deze ondersteuning toegankelijk te houden: zonder afspraak, kosteloos en ook als je geen lid bent van de bibliotheek.
Daarnaast bieden we hulp op een breder gebied. Door de opkomst van online winkelen verdwijnen fysieke winkels, wat het moeilijker maakt om persoonlijk advies te krijgen. Bij ons kunnen mensen terecht met vragen over hun laptop, tablet of mobiele telefoon. Ook bankzaken komen vaak aan bod, omdat banken hun kantoren hebben gecentraliseerd en de meeste bankzaken nu online worden geregeld. Dit kan moeilijk zijn voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn. Het Informatiepunt wil daarom een ‘helpdesk in de breedste zin van het woord’ zijn.”
Daarnaast geven jullie cursussen, wat kunnen inwoners hiervan verwachten?
“Naast persoonlijke hulp biedt het Informatiepunt cursussen aan die inspelen op de vraag vanuit de gemeenschap. Ik zoek mensen ook actief op in gemeenschapsruimtes, zoals de ‘huiskamers’ in de gemeente, om diegenen te bereiken die niet zelf naar de bibliotheek komen.
De cursussen richten zich op basisvaardigheden, zoals het gebruik van mobiele telefoons, veilig internetten en omgaan met digitale beïnvloeding. Door de cursuslocaties af te wisselen tussen de bibliotheek en gemeenschapsruimtes, bereiken we een breder publiek.
Een groot voordeel is de wisselwerking tussen de cursussen en het Informatiepunt. Mensen die na een cursus nog vragen hebben, kunnen eenvoudig terugkomen voor hulp. Andersom kunnen bezoekers met specifieke vragen worden doorverwezen naar een relevante cursus. Zo werken we actief aan de digitale vaardigheden van inwoners, met als doel dat zij zelfstandiger worden.”
Welke onderwerpen komt u vaak tegen? Welke dingen zijn u bijgebleven?
“Inmiddels hebben we in de gemeente Bergen ruim 400 hulpvragen beantwoord. De vragen lopen sterk uiteen. Vaak komen oudere mensen met vragen over hun smartphone, bijvoorbeeld als apps niet goed werken. Ook help ik nieuwe inwoners van de gemeente die aan het werk willen, maar niet weten waar te beginnen. Dan ondersteun ik hen bij het inschrijven bij een uitzendbureau of het leerwerkloket.
Sommige ervaringen blijven je bij. Zo hielp ik een oudere dame wiens echtgenoot recent was overleden. Hij regelde altijd alles, en opeens stond zij er alleen voor. Ze wist niet hoe ze praktische zaken moest aanpakken en kwam met haar vragen bij het Informatiepunt. Samen hebben we een stukje zelfredzaamheid opgebouwd. Zulke momenten laten zien hoe belangrijk het Informatiepunt kan zijn voor mensen die even niet weten hoe ze verder moeten.
In mijn rol als informatiespecialist ontmoet ik allerlei mensen met verschillende achtergronden en vragen. Het is mijn taak om hen op weg te helpen, zodat ze zelf hun weg kunnen vinden in de digitale wereld. De vragen lijken soms klein, maar het effect van de antwoorden kan groot zijn. Het is dankbaar werk om inwoners te helpen en te zien dat ze er echt iets aan hebben.”
Kijkend naar de toekomst, waar zijn de plannen voor het Informatiepunt?
“We willen meer bekendheid krijgen in de gemeente. Er zijn nog volop kansen voor samenwerkingen met partners. Ook weten we zeker dat er inwoners zijn die ons nog niet kennen, maar wel onze hulp kunnen gebruiken. Die willen we actiever opzoeken, ‘de boer op’! Bijvoorbeeld in de huiskamers in de gemeente.
Daarnaast willen we vooral blijven doen waar we goed in zijn: inwoners helpen die tegen (digitale) barrières aanlopen. Vrijblijvend, zonder afspraak en gratis.”
Hoe komen inwoners met u in contact?
“Inwoners kunnen bellen naar 0485 – 74 50 35 of via WhatsApp contact opnemen. Ook kunnen ze mailen naar informatiepunt@biblioplus.nl. Alle contactgegevens staan op onze website www.biblioplus.nl/ip.
Natuurlijk kunnen inwoners ook binnenlopen bij het Informatiepunt. In de gemeente Bergen ben ik elke woensdag en donderdag van 14.00 tot 17.00 uur in de bibliotheek in Den Asseldonk in Bergen aanwezig. Iedereen is van harte welkom!”