De inhoud is geladen.

Identiteitskaart

Identiteitskaart

Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent. U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. Daarnaast kunt u met uw identiteitskaart (via DigiD) inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente.

 

U vraagt de identiteitskaart aan bij de gemeente waar u woont. Maak hiervoor een afspraak. Dat kan via bovenstaande button of telefonisch via (0485) 34 83 83.

Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart ophalen in het gemeentehuis. Ook hiervoor maakt u een afspraak. Haal de identiteitskaart op binnen 3 maanden na uw aanvraag. Daarna vervalt de identiteitskaart.

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind? Neem hem of haar dan mee naar het gemeentehuis voor beide afspraken. Uw kind moet aanwezig zijn bij zowel het aanvragen als het ophalen van de identiteitskaart.

Vingerafdrukken

Tijdens het aanvragen van uw identiteitskaart, worden uw vingerafdrukken afgenomen. Deze worden opgenomen in uw identiteitskaart. Kinderen tot 12 jaar hoeven nog geen vingerafdrukken te laten maken.

Spoedaanvraag

U kunt uw nieuwe identiteitskaart ophalen binnen 5 werkdagen. Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via (0485) 34 83 83. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Veel gestelde vragen

Wat kost een identiteitskaart?

Per 1 januari 2024 gelden de volgende tarieven:

  • Voor personen jonger dan 18 jaar: € 40,90
  • Voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80
  • Extra kosten bij een spoedaanvraag: € 57,05

U betaalt bij de aanvraag. Dit kan contant of met pin.

Wat moet ik meenemen?

  • Een pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. De foto mag niet ouder zijn dan 6 maanden;
  • Alle paspoorten, identiteitskaarten en andere reisdocumenten die u heeft, ook als ze zijn verlopen;
  • Pinpas of geld. U betaalt bij de aanvraag;
  • Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind? Neem hem of haar dan mee naar het gemeentehuis;
  • Bent u uw identiteitskaart verloren in het buitenland? Neem dan het buitenlandse proces-verbaal mee. Kijk bij de vraag “Mijn identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat moet ik doen?” voor meer informatie.

Kinderen tot 12 jaar

Vraagt u een identiteitskaart aan voor een kind jonger dan 12 jaar? Dan neemt u, naast bovenstaande zaken, ook het volgende mee:

  • Minimaal één ouder of verzorger;
  • Toestemming van beide ouders of van degene die het gezag heeft over het kind. Dit kan:
    • Digitaal via deze link. U heeft hiervoor DigiD nodig;
    • Door dit formulier te downloaden, printen en invullen;
    • Door (beiden) een handtekening te zetten aan de balie tijdens de aanvraag.
  • Bij toestemming op papier: (kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of degene die het gezag heeft over het kind.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn identiteitskaart heb?

U kunt uw identiteitskaart na 5 werkdagen ophalen in het gemeentehuis. Wanneer u uw identiteitskaart hebt opgehaald, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op de website van DigiD.

Heeft u de identiteitskaart sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Maak hiervoor telefonisch een afspraak via (0485) 34 83 83. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, kunt u hem de volgende werkdag ophalen. U moet hiervoor wel extra betalen.

Bent u uw oude identiteitskaart verloren? En heeft u geen ander identiteitsbewijs? Dan doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Hoe lang is mijn identiteitskaart geldig?

  • Voor personen jonger dan 18 jaar: 5 jaar geldig;
  • Voor personen van 18 jaar en ouder: 10 jaar geldig.

Mijn identiteitskaart is kwijt of gestolen. Wat moet ik doen?

In Nederland

Is uw identiteitskaart in Nederland kwijtgeraakt of gestolen? Meld de vermissing via onderstaande button. De vermissing wordt direct verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt ook meteen een nieuwe identiteitskaart aanvragen. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie. Maar als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen wel aan te raden.

Gaat u onmiddellijk op reis? Vraag dan een nooddocument aan bij de Koninklijke Marechaussee. Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht deze in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.

Meld vermissing

In het buitenland

Bent u uw identiteitskaart in het buitenland verloren? Doe dan aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Deze heeft u nodig voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart en voor uw verzekering. Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan. U hoeft bij terugkomst geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.

Ik kan door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet zelf een identiteitskaart aanvragen. Wat nu?

Als u door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar u toe komen. De gemeente kan om een medische verklaring vragen.

Kan ik een identiteitskaart aanvragen vanuit het buitenland?

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een identiteitskaart terecht bij verschillende Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij één van de grensgemeenten in Nederland. De tool van Nederland Wereldwijd helpt u op weg. Met deze tool ziet u precies welke documenten u nodig heeft en kunt u online een persoonlijke checklist maken.

Naar welke landen kan ik reizen met een Nederlandse identiteitskaart?

Bekijk het overzicht van landen op de website van de Rijksoverheid.