De inhoud is geladen.

Bezwaar en beroep indienen

Bezwaar en beroep indienen

Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Dan kunt u bezwaar maken. Dit doet u binnen 6 weken nadat het besluit is verzonden of bekendgemaakt. U kunt bezwaar maken via onderstaande button of per brief. Een bezwaar per mail kunnen we niet accepteren.

 

Bezwaar maken per brief

Maakt u bezwaar per brief? Schrijf hierin dan in ieder geval:

  • uw naam en adres;
  • de datum waarop u de brief schrijft;
  • tegen welk besluit u bezwaar maakt (inclusief kopie van dit besluit);
  • waarom u tegen dit besluit bezwaar maakt;
  • uw handtekening.

Maakt u (ook) namens iemand anders bezwaar? Gebruik dan dit machtigingsformulier.

Stuur uw brief per post naar de gemeente: Gemeente Bergen, Postbus 140, 5854 ZJ Bergen L. U kunt uw brief ook afgeven bij de balie in het gemeentehuis.

Na het indienen van uw bezwaar

De onafhankelijke commissie bezwaarschriften onderzoekt uw bezwaar. Betrokkenen krijgen de gelegenheid om hun standpunt uit te leggen in een hoorzitting. De hoorzitting is openbaar, maar de commissie kan ook besluiten om de behandeling achter gesloten deuren te houden, als de betrokkenen dat liever willen. Na de hoorzitting brengt de commissie een advies uit aan de gemeente. De gemeente is niet verplicht om het advies op te volgen. 

Meer informatie over de procedure van uw bezwaar vindt u in de brochure commissie bezwaarschriften.

Beroep indienen

Bent u het niet eens met het besluit op uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan bij Rechtbank Limburg. Dit moet meestal binnen 6 weken na het besluit op uw bezwaar. Kijk voor meer informatie over het indienen van een beroep op de website van de Rechtspraak

Veel gestelde vragen

Ik ben uitgenodigd voor een hoorzitting. Wat nu?

In deze infographic leest u wat u van de hoorzitting kunt verwachten. 

Waar kan ik de stukken voor een hoorzitting inzien?

De stukken die worden behandeld in een hoorzitting, liggen een week voor de hoorzitting ter inzage. Wilt u deze stukken inzien? Maak dan een afspraak met het secretariaat van de commissie bezwaarschriften via (0485) 34 83 83 of per post (Secretariaat commissie bezwaarschriften, Postbus 140, 5854 ZJ Bergen L).

Wie zitten er in de commissie bezwaarschriften?

De commissie bezwaarschriften is volledig onafhankelijk en bestaat uit juridisch deskundigen die niet aan de gemeente verbonden zijn. Om duidelijkheid te geven naar belanghebbenden en elke indruk van belangenverstrengeling te voorkomen, zijn de namen van de leden van de commissie openbaar bekend:

  • De heer mr. C.J. Grasmeijer (voorzitter)
  • Mevrouw mr. L.T.M. Smets (plaatsvervangend voorzitter en lid)
  • De heer mr. J.W.H. van den Broek (lid)
  • Mevrouw mr. G.T.J. Kouwenberg (lid)
  • De heer mr. B. de Clonie MacLennan (lid)

Meer informatie over de commissie bezwaarschiften vindt u in deze brochure.

Hoe kan ik de uitvoering van een besluit tegenhouden?

Als een besluit is genomen, mag het worden uitgevoerd. Ook als u bezwaar heeft gemaakt. Wilt u dat het besluit niet wordt uitgevoerd? Dan kunt u de rechter vragen om een voorlopige voorziening. Hieraan zijn kosten verbonden, afhankelijk van het soort zaak. De rechter kan bepalen dat u het geld terugkrijgt als u in het gelijk wordt gesteld.

Hoe dien ik bezwaar in over de belasting en WOZ?

In de gemeente Bergen wordt het heffen en innen van de gemeentelijke belastingen verzorgd door Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW). Bezwaar indienen tegen de aanslag gemeentelijke belastingen of de vastgestelde WOZ-waarde van uw woning, bedrijfspand of grond doet u rechtstreeks bij BsGW.

Waar vind ik het jaarverslag commissie bezwaarschriften?

In het jaarverslag van de commissie bezwaarschriften vindt u cijfermatige informatie en verantwoording over de zaken die de commissie heeft behandeld. De jaarverslagen van de afgelopen jaren kunt u hieronder downloaden.